Polazak u jaslice/vrtić predstavlja veliku promjenu za svako dijete i njegove roditelje.
To je, u pravilu, prvo značajnije odvajanje od roditelja, dijete koje je do tada živjelo u sigurnoj i zaštićujućoj obiteljskoj sredini, sada veliki dio dana provodi odvojeno od roditelja.
Mijenja se način života djeteta, mora prihvatiti odgojitelje, privići se na višesatni boravak među većim brojem djece, prihvatiti novi prostor i promjenu dnevnog ritma (ritam spavanja, ustajanja, igre, njege, prehrane).
Prilikom prvog dolaska u vrtić ili jaslice dijete se često osjeća izgubljeno i bespomoćno, plače, negoduje ili na neki drugi način, ovisno o temperamentu, izražava svoju tugu i prosvjed zbog razdvajanja. Sve to mogu biti manifestacije straha od odvajanja (separacijskog straha) koji vrhunac doseže u drugoj godini života.
Kako će proteći razdoblje prilagodbe ovisi o karakteristikama ličnosti djeteta, njegovoj dobi, stupnju razvoja, zdravlju te obiteljskoj atmosferi u kojoj živi.
S obzirom da su djeca vrlo osjetljiva na emocije svojih roditelja i to se često očituje u njihovom ponašanju, adaptacija djeteta na pohađanje vrtića u velikoj mjeri ovisi i tome kako roditelj doživljava tu promjenu, kakav stav ima prema vrtiću te kakva je bila priprema djeteta za vrtić. Važno je napomenuti da adaptacija ovisi i o redovnosti dolaženja djeteta u jaslice/vrtić tijekom prilagodbe, jer izostanci produžuju vrijeme adaptacije.
Reakcije djece u razdoblju prilagodbe vrlo su različite. Neki otvoreno i burno reagiraju, plaču, dozivaju roditelje, ispoljavaju agresiju prema materijalnom okruženju, drugoj djeci ili odgajatelju. Neki odbijaju komunikaciju s odgajateljem, a neki se potpuno usmjere na njega.
Kod najmlađe djece češće su burne reakcije, kao i pojava da se u razdoblju prilagodbe vežu za predmet donešen od kuće (tzv. prijelazni objekt) poput dude, bočice ili omiljene igračke.
Starija djeca često poslušno uđu u sobu dnevnog boravka, ali odbijaju komunikaciju s djecom i odgajataljima.
Neka su djeca sklonija reakcijama na fiziološkom planu, odbijanju hrane ili spavanja.
Trajanje razdoblja prilagodbe djeteta na vrtić također je vrlo individualno: neka djeca reagiraju samo prvih dana, kod nekih to traje danima, a nije rijetka ni pojava zakašnjele, naknadne reakcije (koja je u početku izostala) kad dijete shvati da će u vrtić ići sakodnevno.
Sva opisana ponašanja posve su normalna u fazi adaptacije. Ona slabe i nestaju kako se dijete prilagođava okolini i uspostavlja socio-emocinalne odnose s odgajateljima i drugom djecom.
Vrlo je važno znati da adaptacija nije završena kad dijete prestane plakati, nego kad počne spontano izražavati svoje potrebe, osjećaje i razvojna postignuća.
Većina djece prođe proces prilagodbe tijekom dva do maksimalno četiri tjedna, bez većih poremećaja ponašanja.
U rjeđim slučajevima adaptacija bude dugotrajnija i teža, a događa se kod dobno mlađe djece (razvojni separacijski strah), kod pretjerano zaštićivane i “razmažene” djece, djece “teškog” temperamenta (često neraspoložena djeca, koja burno reagiraju na neugodu, ne prihvaćaju utjehu i odgodu zadovoljenja potrebe, teško se prilagođavaju promjenama), djeca koja su imala ranija negativna iskustva odvajanja (bolničko liječenje i sl.).
Kako roditelji mogu olakšati djetetu razdoblje prilagodbe:
- prema vrtiću zauzmite suradnički i pozitivan stav i predstavite ga djetetu kao zabavno i veselo mjesto, a ne “nužno zlo”
- potičite dijete na druženje s drugom djecom i odraslima
- razvijajte samostalnost djeteta pri uzimanju hrane, higijenskim navikama, odijevanju, spremanju igračaka i ostalim rutinama, primjereno dobi i mogućnostima djeteta
- nastojte uskladiti dnevni ritam kod kuće sa onim u vrtiću
- nemojte u razdoblju prilagodbe forsirati odvikavanje od pelena, bočice ili dude, jer ćete time dijete izložiti dodatnom stresu
- budite dosljedni pri dovođenju djeteta u vrtić, bez nepotrebnih prekida u kontinuitetu pohađanja
- pri dolasku u vrtić od djeteta se oprostite kratko i srdačno, a ne dramatično i dugo: rastanak je bolan i za dijete i za roditelja i treba ga skratiti na minimum
- pridržavajte se dogovorenih termina boravka djeteta u vrtiću u radzdoblju adaptacije, jer time dajete djetetu priliku da se postupno prilagodi novoj okolini i novom načinu života
- izmjenjute informacije i o svemu se dogovarajte s odgajateljima
prof. Snježana Nenadić, stručni suradnik – pedagog