VRTIĆ U KUĆI

Istraži, otkrivaj, eksperimentiraj!

Draga djeco
i roditelji,

Ovaj tjedan
odlučili smo vas zabaviti s nekoliko jednostavnih pokusa.

Koristili
smo materijale koje sigurno imate kod kuće. Prilikom izvođenja pokusa neka dijete
samo pripremi potrebne materijale, tako će se osjećati važno i kompetentno.

Potaknite
dijete da razmišlja, promišlja i zaključuje.

Pokusi su
izvrstan alat kako učiti o svijetu koji nas okružuje.

Prije svakog
pokusa dobro je porazgovarati o sljedećem:

  • Što sada pokušavamo otkriti?
  • Što misliš da će se dogoditi?
  • Koji
    nam je materijal potreban?

Krenimo!

  1. PAPAR BJEGUNAC

Potrebni su nam:

-mljeveni papar, čaša vode, duboki
tanjur, deterdžent za suđe

Postupak:

Ulijte vodu u tanjur, pospite vodu
paprom. Na prst stavite deterdžent za suđe i umočite vrh prsta u vodu s paprom
i promatrajte čaroliju.

  • PLIVAJU LI JAJA U VODI?

Potrebni su nam:

2 čaše, 2svježa jaja, voda, sol, žlica

Postupak:

Najprije pitajte dijete što misli pliva li jaje u vodi. Neka zatim uliju vodu u jednu čašu i u nju stave jaje( jaje neće plivati). Zatim neka naliju istu količinu vode u drugu čašu i u nju dodaju 3 žlice soli. Sol treba dobro otopiti u vodi miješajući. Staviti drugo jaje u vodu (jaje će plivati).  Jaje pliva jer slana voda ima veću gustoću od obične vode. Upravo zbog toga lakše plivamo u moru nego u jezeru ili rijeci.

  • KRISTALIZACIJA

Potrebni su nam:

-čaša, vuna, voda, sol,olovka

Postupak:

U čaši vode pripremite otopinu kuhinjske soli tako da uz
miješanje dodajete sol sve dok na dnu ne ostane nešto neotopljene soli. Zatim
čašu stavite na toplo mjesto. Uronite u nju nit vune obješen na olovku položenu
preko čaše i ostavite stajati nekoliko dana.

Promatrajte što se događa, zapisujte promjene.

  • TOPLI ZRAK I BALON

Potrebni su nam:

-prazna plastična boca, balon, posuda s vrućom vodom (ne
kipućom)

Postupak:

Navucite balon preko otvora boce, tako smo unutra zarobili
određenu količinu zraka.

Idući korak je postaviti balon u posudu s vrućom vodom. Što
se događa?

Zrak koji je na sobnoj temperaturi ispunjava bocu, a kada se boca stavi u vruću bocu onda se zrak iz boce grije , samim time se širi  i tako napuhuje balon.

  • DUGA OD BOMBONA

Potrebni su nam:

-skittles bomboni, plitki tanjur i topla voda

Postupak:

Na plitki tanjur poslagati bombone u krug u bojama duge. U sredinu tanjura uliti samo malo tople vode. Ne previše, tek toliko da pokrije dno tanjura. Zatim se odmaknite i promatrajte kako nastaje čarolija.

Nakon pokusa porazgovarajte s djetetom o svemu što de
događalo tijekom izvedbe i nakon nje, te neka dijete zajedno s vama dođe do
odgovora na pitanja koja ga budu zanimala. 

POTICANJE   KREATIVNOSTI KOD DJECE PREDŠKOLSKE
DOBI

Osim aktivnosti kojima potičemo razvoj predčitačkih i predmatematičkih vještina, u vrtiću puno pažnje posvećujemo i aktivnostima koje potiču djecu na kreativno izražavanje.

Kreativnost je sposobnost gledanja na stvari u novom i drugačijem svjetlu,odnosno  sposobnost rješavanja problema na poseban i neobičan način.

Dajte djetetu do znanja da nije uvijek najvažnije pronaći ”točan” odgovor već cijenite ona rješenja koja su unikatna, inovativna i maštovita.

Dok dijete nešto radi, crta, stvara pohvalite ga i ne dovršavajte stvari umjesto njega.

Stvorite kreativno okruženje. Neka na raspolaganju ima knjige,slikovnice, materijal za crtanje, plastelin, prazne kartonske kutije i sl. . Taj materijal će poticati dijete na kreativno izražavanje. Neka materijal bude na vidljivom mjestu i na dohvat djetetove ruke.

KREATIVNE IGRE:

-Gradimo i konstruiramo

Pripremite djetetu prazne kartonske kutije (npr. od mlijeka, keksa, cipela), čepove različitih veličina, plastičnu ambalažu ( od šampona, krema, jogurta). Dijete od toga materijala može stvarati ono što želi ili ga vi potaknite da napravi npr. maketu svog grada, vozilo koje čisti gradske ulice, robota, itd.

-Izmisli drugačiji kraj priče

Uzmite bilo koju priču koju dijete
voli npr. Crvenkapicu i pročitajte je do kraja, potom recite djetetu : ”Sada
promijeni kraj priče”.

Možete uzeti i priču koju dijete nije do sada čulo npr. (Tvrdoglavo mače). Koju možete pronaći na ovoj poveznici: https://vjeronaucni-portal.com/tvrdoglavo-mace-poucna-prica/

Pročitajte je do pola i zatim pitajte dijete : ”Što misliš što se dalje dogodilo?”

Dijete nastavak priče može i nacrtati.

-Pogodi tko sam? (Pantomima)

Igrati mogu svi ukućani. Bez da kažete ijednu riječ imitirajte npr. vozača koji vozi kamion, vatrogasca dok gasi požar ili neku životinju. Ostali ukućani moraju pogoditi o čemu ili o kome se radi. Onaj tko je prvi pogodio nastavlja s glumom.  Djeca uživaju u ovoj igri.

-Poticajna pitanja

Pronađite staru obiteljsku fotografiju na kojoj je više ljudi i pitajte
dijete:”Što misliš o čemu razgovaraju?”, ” Što bi se dogodilo da među njih došeta
veliki pas? Itd.

-Pitanja koja započinju sa :”Što bi bilo kad bi…?”

-drveće hodalo?

-nestalo sunca?

-stalno padala kiša?

Dijete može nacrtati zemlju u kojoj drveće hoda ili zemlju u kojoj
automobili lete.

-Dovrši crtež

Nacrtajte na papiru ovakve ili slične crte, potom neka dijete dovrši crtež koristeći se tim crtama.

Potičimo djecu da budu kreativna, ohrabrujmo ih i stvarajmo poticajno
okruženje.

”Svako dijete je umjetnik no problem je kako ostati umjetnikom nakon što
dijete odraste. Kao dijete sam crtao kao Raphael, no kad sam odrastao  trebao mi je cijeli život  da ponovo počnem crtati kao dijete.”(Picasso) 


                                                 
Predmatematičke vještine

U ovom tjednu pripremili smo vam aktivnosti kojima ćemo poticati razvoj predmatematičkih vještina. One su preduvjet za svladavanje školske matematike.

Dijete ih usvaja u svakodnevnim aktivnostima: u šetnji, na putu do vrtića, penjući se po stepenicama, u igri s drugom djecom, itd.

Važnu ulogu za poticanje tih vještina uz roditelje imaju odgojitelji i poticajno organizacijsko okruženje.

Dijete u predškolskoj dobi uči o:

  • prostornim odnosima(lijevo-desno,gore-dolje,iznad –ispod .)
  • odnosima predmeta(veće-manje,lako-teško) i količini(više,manje jednako)
  • svojstvima predmeta (tvrd,mekan,topao,hladan ..)
  • pojam broja( brojenje, prebrojavanje, povezivanje broja i količine….)

Aktivnosti kojima potičemo razvoj predmatematičkih vještina:

    –Nizanje (potiče razvoj koncentracije i uočavanje redoslijeda)

Npr. Postavite na stolić jednu jabuku i jednu naranču. Pitajte dijete što slijedi poslije jabuke.

Možete nizati autiće, bombone, kocke i sl. Kada je dijete to usvojilo neka riješi ovaj radni listić.

Ukoliko nemate pisač, precrtajte ga djetetu ili neka ga dijete samo precrta.

RADNI LISTIĆ – NASTAVI NIZ

Razvrstavanje (razvrstavati se može po više kriterija: po boji, materijalu, vrsti predmeta..)

Npr. Uzmite kutiju s kockama i kažite djetetu : ”Donesi mi dvije crvene kocke”, ili ”Donesi mi dvije crvene i jednu plavu kocku”. i sl.

Igra pamćenja

U neku kutiju stavite 5-7 djetetu poznatih predmeta, dijete neka neko vrijeme promatra predmete, zatim uklonite jedan predmet dok dijete ne gleda, nakon toga treba uočiti koji predmet nedostaje. Predmete i broj možete mijenjati i učiniti igru još zanimljivijom.

Uspoređivanje količine, dužine i veličine. ( Poredajte bojice i neka dijete pronađe najveću, a potom i najmanju bojicu. Te iste bojice neka potom složi po veličini od najmanje do najveće i obrnuto.

Primjeri radnih listova:

RADNI LISTIĆ – OBOJI VEĆI OBJEKT

RADNI LISTIĆ – ZAOKRUŽI MANJI OBJEKT

-Pojam broja

Igrajte s djetetom igru ” Čovječe ne ljuti se ” (dijete dok igra ovu igru uči brojati, čekati svoj red i prihvaćati poraz) i igru ”Školica” (dijete pomoću ove igre uči prepoznavati znamenke)

”Igra pridruživanja” –Za ovu igru potrebni su nam papiri na koje smo napisali brojeve i štipalice.Dijete izvlači jedan papirić i pridružuje mu onoliko štipalica koliko mu kaže broj.

Evo nekoliko radnih listića koje možete dijete može riješiti:

RADNI LISTIĆ – VESELI OBJEKTI

RADNI LISTIĆ – UČIM BROJATI

Geometrijski likovi:

Najlakše je s djetetom učiti geometrijske likove kroz igru. Izrežite od kolaža nekoliko krugova, trokuta, kvadrata i pravokutnika različite veličine i boje.

Potom zamolite dijete da od tih izrezanih likova napravi robota ili nešto po vašem izboru.

Kada je dijete završilo pričajte s njim. Npr. ”Glava tvog robota je u obliku kruga,a tijelo mu je u obliku kvadrata, noge su mu kao trokuti, a ruke izgledaju poput pravokutnika i sl.”

Odnosi lijevo-desno djeci često stvaraju najviše poteškoća. Da bi djeci olakšali usvajanje ovih pojmova možete  zavezati djeci konac u boji najprije oko desne ruke.

Zatim mu recite npr.” Dodaj mi sok desnom rukom.” ili ”Dodirni desnom rukom desnu nogu.” Sutradan zavežite konac na djetetovu lijevu ruku i uvježbavajte pojam lijevo na isti način.

Za kraj predlažem poučan i zabavan  ples ”Hoki-poki”.  Pronađite ga na ovoj poveznici: https://www.youtube.com/watch?v=RcrZLSE0vws

Plešite i učite zajedno s djecom.

Do idućeg virtualnog druženja u ponedjeljak, lijep pozdrav!!!


Ovaj tjedan pripremili smo vam nekoliko aktivnosti kojima ćemo poticati razvoj predčitačkih vještina. U njih ubrajamo prepoznavanje i imenovanje početnog i završnog  glasa u riječima, rastavljanje riječi na slogove i glasove, spajanje glasova u riječi …)

Evo ideja za aktivnosti s djecom:

  • Ispričaj
    mi priču (pričanje priče po slikama)

Dijete prilikom pričanja priče po slikama potiče razvoj vizualne percepcije, bogati svoj rječnik i razvija govorne vještine.

Priča po slikama

Neka dijete najprije promotri slike i onda ispriča što se događa na pojedinoj slici. Ukoliko mu ide malo teže potaknite ga postavljanjem pitanja. Npr.  “Što vidiš na slici?”, “Što se zatim dogodilo?” …

Nakon što dijete ispriča priču možete ga potaknuti da nacrta
što se zatim dogodilo ili da napravi svoju vlastitu priču po slikama.

  • Vježbe za
    glasovnu analizu i sintezu riječi

Da bi dijete moglo naučiti čitati, ono mora biti sposobno razlikovati glasove.

Mora moći prepoznati prvi, zadnji i srednji glas u pojedinoj riječi.

Pored toga mora imati usvojenu tzv. glasovnu analizu i sintezu, tj. mora moći rastaviti riječ na glasove( PAS=P-A-S) odnosno sastaviti ih u cjelinu. (Pitajte dijete što čuje kada vi izgovorite riječ glas po glas (M-A-M-A = MAMA). Ukoliko djetetu to stvara poteškoće naš vam
je savjet da to uvježbavate s djetetom i ono će to vrlo brzo usvojiti.

Na ovim linkovima možete pronaći radne listiće kojima potičete razvoj predčitačkih vještina. Ukoliko nemate pisač, onda precrtajte ili još bolje dajte svom predškolcu da precrta radni listić i izvrši zadatak.

Prepoznavanje prvog glasa 1

Prepoznavanje prvog glasa 2

Prepoznavanje glasa L i R

  • IGRA  ”RIJEČ PO RIJEČ-PRIČA”

Igrati može više ukućana. Počnite
igru tako da  izgovorite jednu riječ koja
tada postaje prva riječ rečenice. Idući igrač neka ponovi tu riječ i doda
svoju. Idući igrač ponavlja prethodne dvije riječi  i dodaje svoju da bi sve imalo smisla.

Predložite teme koje su
djeci  zanimljive i razumljive.

  • IGRA ”NA SLOVO NA SLOVO”

Igrati može više ukućana.

 Voditelj igre zadaje djetetu slovo i kaže:”Na
slovo,na slovo B”, a dijete se mora sjetiti što više riječi koje počimaju  tim slovom. Drugom igraču zadaje drugo
slovo,(npr. M. ) i kaže: ”Na slovo, na slovo M”)

Pobjednik je onaj tko se sjetio
više riječi koje počimaju zadanim slovom.

Za kraj, svim mamama čestitamo njihov dan. Evo jedna likovna aktivnost u kojoj ćemo izraditi čestitku za naše mame.

Čestitka za Majčin dan

Najprije uzmite dva lista papira.
Na jednom listu nacrtajte srce, izrežite ga i zalijepite na prvi papir. Bojicama,
flomasterima ili temperama nacrtajte točkice po cijelom papiru, potom odlijepite
srce i u njemu nacrtajte svoju mamu. Poklonite čestitku mami i poljubite je za
Majčin dan.

Nadamo se da su vam se predložene
aktivnosti svidjele i da ste uživali igrajući se i učeći s djecom.

Iduće aktivnosti bit će vezane za
razvoj predmatematičkih vještina i bit će objavljene na stranici našeg vrtića u
ponedjeljak.

Veselimo se ponovnom druženju.

Lijep pozdrav!!