Polazak u školu je vrlo važan događaj u životu djeteta. U školi će se suočiti s nizom novih situacija koje iziskuju prilagodbu. Tako se od djeteta, među ostalim, očekuje određena samostalnost, prilagodba novom dnevnom ritmu, kao i sustavu u kojem ga se procjenjuje i ocjenjuje.
Kakav će odnos dijete izgraditi prema školi ovisi i o nizu, naizgled beznačajnih, sitnica: krivo zakopčano dugme može izazvati smijeh, a kašnjenje – razgovor s učiteljicom pred cijelim razredom. Iz tih i sličnih razloga poticanje samostalnosti i samopouzdanja djeteta je vrlo važan segment pripreme za školu. Stoga je važno da se dijete potpuno osamostali u kulturno-higijenskim navikama, pri korištenju WC-a, oblačenju, jelu, pranju i brisanju ruku, brizi za svoje stvari…Također je važno da zna ime i prezime (svoje i svojih roditelja), adresu i broj telefona, da zna koristiti telefon, otključati i zaključati vrata, da zna otići u trgovinu i kupiti par sitnica, uzeti jednostavan obrok kod kuće te da prepoznaje položaj kazaljki na satu u vrijeme kad treba poći u školu. Dobro je i da navrijeme upozna siguran put do škole.
Osim opće samostalnosti, za uspješan početak u školi dijete treba posjedovati niz sposobnosti i vještina:
- grafomotoričke vještine ( fleksibilnost šake i prstiju, pravilno držanje olovke, povlačenje jednostavnih linija, precrtavanje osnovnih geometrijskih likova)
- razmijevanje osnovnih prostornih (gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad, lijevo, desno…) i vremenskih odnosa ( prije, poslije, doba dana, jučer, danas, sutra, dani u tjednu…)
- elementarni matematički pojmovi ( razumijevanje pojmova više, manje, jednako; poznavanje i razumijevanje količina do 10, povezivanje brojke i količine; poznavanje i imenovanje osnovnih geometrijskih oblika…)
- prepoznavanje i imenovanje boja
- govor i rječnik ( pravilno izgovara sve glasove, izražava se gramatički pravilno – pravilno koristi jedninu, množinu, zamjenice, rod, padež; zna definirati jednostavne pojmove te sličnosti ili razlike među stvarima, bićima, pojavama; prepričava kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu)
- predčitačke vještine (prepoznaje i imenuje početni i završni glas u riječi; jednostavne riječi rastavlja na glasove; od pojedinih glasova zna sastaviti jednostavnu riječ…)
- koncentracija – na zadatku se može zadržati 20-ak minuta, a u igri 60-ak minuta uz povremene kratke otklone pažnje
- socioemocionalna zrelost (kontrola emocija, ustrajnost u rješavanju zadatka, sposobnost za suradnju i rješavanje sukoba na prihvatljiv način…)
Posjedovanje navedenih vještina i sposobnosti jamstvo je da dijete neće imati poteškoća u prvom razredu pa su tako npr. grafomotoričke i predčitačke vještine temelj uspješnog svladavanja čitanja i pisanja.
Dijete navrijeme treba obavijestiti o promjenama koje nastupaju polaskom u školu, uključiti ga u kupnju knjiga i ostalog školskog pribora.
Nikako nije poželjno plašiti dijete školom, nego mu je prikazati u svjetlu realnih obveza i promjena koje mu škola donosi.
prof. Snježana Nenadić, stručni suradnik – pedagog